Het kan, en hoe. In deze column deelt founder en communications director Rozemarijn inzichten uit het veld.
Dit jaar was ik jurylid bij de Dutch Coolest Brands Awards van Fonk -– best een eer. De finale was vorige maand in STRAAT museum, waar bijna de hele vakjury aanwezig was. Samen beoordeelden we de bestendigheid en merkstrategieën van de drie finalisten. Dat missiegedreven merken ook de coolste merken zijn weten we bij Multitude natuurlijk al, maar het is extra mooi om te zien dat de invloed van challengers als Fairphone, Naïf en Mud Jeans steeds groter wordt.
Bij Multitude zijn we elke dag bezig met organisaties die maatschappelijke verantwoordelijkheid durven nemen, en de kaders scheppen van een nieuwe economie. Zo hoeven merken wat mij betreft niet meer voorzichtig te zijn in het communiceren van hun duurzame, sociale en inclusieve ambities. Spreek je uit, en betrek klanten en gebruikers actief bij je merk. Dat zag je ook bij Fairphone – dit jaar de winnaar van de Dutch Coolest Brands – die bij de net gelanceerde Fairphone 4 een schroevendraaier meestuurt en daarmee ownership over je zojuist gekochte product geeft. Een compleet andere benadering dan Apple bijvoorbeeld, die meteen je garantie laat vervallen als je je iPhone zelf openmaakt.
We komen niet in de nieuwe economie zonder een 180-graden andere manier van denken. De planeet, gebruikers van je product en de werknemers bij je organisatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo hebben organisaties met een duurzame missie als het goed is óók een sociale en inclusieve verantwoordelijkheid. Deze aspecten kunnen eigenlijk niet meer zonder elkaar. Omarm dit omdenken, wees die voorvechter, maak het verschil en durf voorop te lopen.
Wil je weten hoe jouw organisatie vorm kan geven aan de nieuwe economie?
Stuur een bericht naar Rozemarijn!